Collega's aan het woord

Sourcing specialist

Een sourcing recruiter binnen Yacht is degene die voor onze strategische klanten de meest afwijkende aanvragen behandelt. Waarom? Omdat jij als sourcing recruiter een expert bent op het gebied van online sourcing - of je wilt dat worden. ​Je werkt in deze functie over verschillende vakgebieden van Yacht heen.

Bij het Yacht Sourcing Center kom je te werken op het hoofdkantoor van de Randstad Groep Nederland in Diemen​ met een landelijke rol​.Jij bent een gesprekspartner op niveau, voornamelijk voor de kandidaat en soms voor de klant. 

DE 5 RECRUITMENT STRATEGIEËN VAN YACHT

2017 Britt van Capelleveen Sourcing expert

Door de aantrekkende economie trekt de vraag naar professionals sterk aan, vooral in de vakgebieden Engineering en ICT. Dat zorgt voor een uitdaging. Want groei in klanten en aanvragen is mooi, maar je moet natuurlijk wel kunnen leveren. En in een markt die steeds schaarser wordt, betekent dat extra inspanningen doen.

Britt van Capelleveen is recruiter binnen Yacht en zij vertelt welke vijf aandachtspunten voor haar van belang zijn het komend jaar. (NB delen van dit artikel zijn eerder gepubliceerd in het Monster year report)

  1. FOCUS OP EXPERTISE EN VAKGEBIED
    Een van de strategieën om kandidaten beter te vinden, is de organisatieverandering die al in 2015 is ingezet.Tot april vorig jaar was een consultant bij Yacht zowel verantwoordelijk voor sales als recruitment, nu is dat losgetrokken. ‘Het zijn twee aparte vakken geworden, waardoor de recruitmentconsultant nu 100% de tijd heeft om zich te richten op zijn of haar doelgroep,’ vertelt Britt. ‘Want als je alles een beetje moet doen, doe je alles eigenlijk half.’ Daarbij heeft iedere consultant ook zijn eigen vakgebied om te bedienen, waardoor hij of zij veel beter als gesprekspartner kan optreden. Britt vindt dat cruciaal: ‘Je hebt contact met professionals, die willen praten met iemand die hun vakgebied begrijpt.’

  2. COMMUNITYMANAGEMENT
    Door de dedicated focus op vakgebieden kan de consultant ook beter werken aan een tweede pijler die Britt belangrijk vindt: communitymanagement. ‘Oftewel het bouwen van een netwerk binnen jouw vakgebied en het verbinden met je doelgroep.’ Volgens Britt moet je hierbij denken aan het organiseren van vakavonden, events bezoeken, maar ook het actief online volgen van je doelgroep en daarmee engagement creëren. ‘Eigenlijk moet je de ideale kandidaat al kennen voordat je een aanvraag van de klant binnenkrijgt.’

  3. BIG DATA
    De derde pijler is de focus op Big Data. Inderdaad het buzzword van de afgelopen jaren, maar daardoor niet minder belangrijk. Yacht werkt al een tijd hard om de gegevens over de arbeidsmarkt en potentiële doelgroepen in kaart te brengen. De afdeling Marketing Intelligence heeft op vacatureniveau alle data verzameld uit de arbeidsmarkt plus de data op aanbodniveau. Britt: ‘Dus wie zijn er in de markt? Hoeveel mensen zitten in een bepaalde functie? Wie van hen heeft al werk? Wie nog niet? Hoeveel werklozen zitten er per doelgroep? Dat soort cijfers.’

    Het helpt Yacht bij de zoektocht naar schaars personeel. ‘We hebben een systeem ontwikkeld waardoor we precies kunnen zien waar de schaarste zit en welke recruitmentstap je per functie moet nemen. We kunnen zo een heel gerichte recruitmentstrategie per vacature maken.’ Dit is ook van belang in de adviesrol naar de klanten toe, vertelt Britt. ‘We weten bijvoorbeeld heel goed hoeveel IT’ers er beschikbaar zijn in een bepaalde regio. Dus als een klant per se wil dat wij iemand uit dat gebied zoeken, dan kunnen wij met cijfers aantonen dat dat een lastige zaak wordt. Het gevolg kan zijn dat we breder gaan zoeken, waardoor we meer kans maken.’ Britt ziet zo’n adviesrol als een van de voornaamste taken van een bureau: ‘Anders ga je iedereen op kosten jagen, terwijl je al weet wat de uitkomst is.’

  4. SOURCEN EN VERLEIDEN
    Uiteraard blijft het sourcen ook nog steeds een belangrijk middel voor het vinden van de schaarse kandidaten. ‘Maar daarin moet je je wel steeds beter kunnen onderscheiden’, vindt Britt. Door alle technologische hulpmiddelen wordt sourcen volgens haar steeds makkelijker, waardoor de markt ‘verpest’ wordt. ‘Omdat iedereen tegenwoordig makkelijk kan zoeken krijg je meer recruiters die op een snelle en spam achtige manier mensen aan het benaderen zijn. Daardoor wordt de markt vervolgens ziek van de recruiters.’ Een goede sourcer leeft zich volgens haar in de kandidaat in die hij benadert. Hij weet de kandidaat te verleiden door te weten wie hij voor zich heeft en door hem een persoonlijk bericht te sturen. ‘Gebaseerd op het profiel dat je daadwerkelijk van diegene hebt gelezen en niet op basis van een trefwoord dat je hebt gekregen via een geautomatiseerde zoekmachine.’ Britt heeft op zich geen problemen met platformen die snel een lijst met geschikte kandidaten kunnen leveren, zolang je die lijst als basis gebruikt om je verder in diegene te verdiepen. Yacht organiseert sourcing labs in de verschillende kantoren van Yacht. ‘Daar gaan we eens in de twee weken naartoe om te kijken hoe het gaat en waar men tegenaan loopt.’In die sourcing labs pakken we bijvoorbeeld een kandidaat die lastig te benaderen is. Dan denken we met zijn allen na hoe we die nou op een leuke, goede en pakkende manier gaan verleiden.’

  5. MERKAMBASSADEURS MOBILISEREN
    Een vijfde manier om beter de kandidaten te binden aan Yacht is door het inzetten van merkambassadeurs. Dat wil zeggen: de eigen medewerkers stimuleren op social media te zijn. ‘Enerzijds omdat onze doelgroep ook daar is, en wij daar dus ook willen zijn. Maar anderzijds om de wereld te laten weten hoe het is om te werken bij, via of voor Yacht.’ Daarbij mogen de merkambassadeurs vertellen wat ze willen. ‘Het is niet de bedoeling dat ik zeg wat zij moeten zeggen. Het gaat er gewoon om dat ze aanwezig zijn en op die manier vanzelf iets laten zien van de organisatie. Dat iedereen ziet: dit zijn de mensen die werken bij Yacht.’ Britt geeft aan dat nog niet al haar collega’s even actief zijn op social media. Ze vindt dat elke recruiter dat wel zou moeten zijn. ‘Ten eerste om gevonden te worden, ten tweede om het netwerk te onderhouden en ten derde om te kunnen vinden. En ten vierde om te kijken wat er leeft onder de doelgroep en er een gevoel mee te houden.’ Ze hoeven van haar echt niet zelf elke tien minuten een tweet te sturen. ‘Maar wel een beetje bij blijven bij wat er speelt in je markt. Dat maakt de zoektocht uiteindelijk veel makkelijker.’